Reading comprehension of posts in Whatsapp groups

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v49i94.18837

Keywords:

Posts in WhatsApp groups, Social network, Levels of reading comprehension

Abstract

This study aimed at investigating how reading comprehension levels are affected by different types of texts posted in WhatsApp groups. The research was based on authors such as Day and Park (2005), Rabello and Tavares (2016), Wolf (2018) among others. Thirty higher education students, between 18 and 30 years old, participated in WhatsApp groups and had to read and discuss texts. The purpose was to evaluate reading comprehension at six levels according to Day and Park's taxonomy (2005) - literal, reorganization, inferential, prediction, evaluation and personal response.The comments posted about the texts were analyzed as ‘pertinent’, ‘tangential’ and ‘random’. The results showed that reading comprehension levels varied according to the type of the text. Shorter texts generated a greater number of posts. Based on the data obtained, it is possible to say that the participants performed well at different reading comprehension levels, all above fifty percent, except in the level of reorganization. The texts ‘Short News’ (SNT), ‘Long News’ (LNT) and ‘Internal Communication’ (ICT) texts had the largest number of relevant posts. On the other hand, the types of texts that generated the greatest number of tangential and random posts were Fake News Texts (FNT). The ‘Meme and Charge Texts’ (MCT) led readers to interact more with one another’ posts, avoiding to comment on the researcher’s proposed questions, probably because they were very short and fun.

Keywords: Posts in WhatsApp groups. Social network. Levels of reading comprehension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emerson Gonzaga dos Santos, Professor EBTT - Instituto Federal do Ceará

Graduou-se em Letras Português/Inglês pela Universidade Federal do Ceará (2009). Possui mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2014). Tema da dissertação: Leitura de Textos Eletrônicos em Inglês / LE: um estudo exploratório via rastreamento ocular. É Doutor em  Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2014). Tema da tese: Comportamento Leitor e Processamento de Informação em Postagens de Grupos de WhatsApp. É professor de Língua Inglesa do Instituto Federal do Ceará (IFCE) desde de janeiro de 2016. Interessa-se por pesquisas nas áreas de leitura e ensino de línguas materna e estrangeiras.

Vládia Maria Cabral Borges, Membro efetivo do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFC

Graduou-se em Letras pela Universidade Federal do Ceará (1979). Possui mestrado em Língua Inglesa pela Universidade Estadual do Ceará (1996); tema da dissertação: processamento de textos em inglês como língua estrangeira. Ph.D. em Educação com área de concentração em Ensino de Inglês como Segunda Língua pela Universidade de Rhode Island, EUA (2006); tema da tese: Ensino-aprendizagem de línguas mediado pelo computador. Foi professora do Departamento de Estudos da Língua Inglesa, suas Literaturas e Tradução da Universidade Federal do Ceará de 1994 a 2019, lecionando disciplinas de língua inglesa e aquelas ligadas à formação e treinamento de professores. Coordenou a Licenciatura em Letras Inglês pela UFC-UAB, de 2007 a 2011, e a Licenciatura Noturna em Letras Inglês, de 2009 a 2011. Exerceu o cargo de Diretora do Centro de Humanidades da Universidade Federal do Ceará, de 2011 a 2019. Coordenou ainda o Programa Inglês sem Fronteiras no âmbito da UFC, de 2013 a 2018. Atualmente, é professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Linguística ,pesquisando e orientando pesquisas nas áreas de: processamento textual; aquisição de segunda língua; metodologia de ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras; e ensino-aprendizagem de línguas mediado por computador.

References

BRITO, R.M.; CARVALHO, M.A.F. Níveis de compreensão leitora em um livro didático de Língua Portuguesa: uma análise sobre perguntas de leitura. Linha D’Água, São Paulo, v. 34, n. 03, p. 45-64, set.-dez. 2021.http://dx.doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i3p. 45-64

CARR, N. A geração superficial: o que a Internet está fazendo com nossos cérebros. radução de Mônica Gagliotti Fortunato Friaça. Rio de Janeiro: Agir, 2011. 312p. ISBN 978-85-220-1005-9.

DAY, R. R; PARK, J-S. Developing reading comprehension questions. Reading in a Foreign Language, Manoa, v.17, n. 1, p.60-73, apr.2005. ISSN 1539-0578

DUGGAN, G.B.; PAYNE, S.J. Skim reading by satisficing: evidence from eye tracking. In: 29th Annual CHI Conference on Conference on Human Factors in Computing Systems. Proceedings, New York, 2011. P.1141-1150. https://doi.org/10.1145/1978942.1979114

FIGUEIRA, Á; OLIVEIRA, L. The current state of fake news: challenges and opportunities. Procedia Computer Science, Amsterdã, v.121, p.817-825, dec. 2017. 10.1016/j.procs.2017.11.106

MÁRQUEZ, H., DÍAZ, C.; MUÑOZ, R.; FUENTES, R. Evaluación de los niveles de comprensión lectora en Estudiantes universitários pertenecientes a lascarreras de Kinesiología y Nutrición y Dietética de La Universidad Andrés Bello, Concepción. Revista de Educación em Ciencias de La Salud, Madrid, v.13, n.2, p.154 - 160, jan. 2016. ISSN-e 0718-2414

NIELSEN, J. Website Reading: It (Sometimes) Does Happen. Nielsen Norman Group. 2013. Disponível em: https://www.nngroup.com/articles/website-reading. Acesso: 17 out. 2020

PROTOPSALTIS, A.; BOUKI, V. Towards a hypertext reading/comprehension model. Proceedings of the 23rd Annual International Conference on Design of Communication Documenting & Designing for Pervasive Information - SIGDOC ’05, 2005. P.159-166. Doi:10.1145/1085313.1085349

RABELLO, C.R.L; TAVARES, K. C. A. Redes sociais e aprendizagem no ensino superior: a perspectiva dos alunos sobre o uso do Facebook em uma disciplina de língua inglesa. VEREDAS - Revista de Estudos Linguísticos, Juiz de Fora, v. 20, p. 124-136, jan. 2016. ISSN: 1982-2243.

SPINILLO, A.G.; MAHON, E.R. "O que você acha que vai acontecer agora?" Um estudo sobre as inferências de previsão na compreensão de textos. Em NASCHOLD, A. C.; PEREIRA JR., A.; GUARESI, R.; PEREIRA, V. W.(Org.) Aprendizado da leitura e da escrita: A ciência em interface. Natal: Editora da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2015.p. 163-188.

WOLF, M. Reader, come home: the reading brain in a digital world. Editora Pinsky Ltda, 2018. 272p.

WOLF, M.; BARZILLAI, M. The importance of deep Reading. Educational leadership, Connecticut, v.66, n.6, p.32-37. 2009.

Published

2024-01-17

How to Cite

Gonzaga dos Santos, E., & Cabral Borges, V. M. . (2024). Reading comprehension of posts in Whatsapp groups. Signo, 49(94), 102-115. https://doi.org/10.17058/signo.v49i94.18837

Issue

Section

v. 49, n. 94, 2024 - Leitura comparada das mídias