Reading circles as a pedagogical experience for readers’ formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v49i96.19355

Keywords:

Shared reading, Reading circles, Readers’ formation, Linguistic-cognitive development, School context

Abstract

This article aimed to analyze the textual records produced by students in their reading diaries during their participation in a reading club proposed in the school context. This is a pedagogical intervention research that sought to awaken a taste for literary reading in sixth-grade students of a public school in the city of Santa Maria, Rio Grande do Sul state, Brazil. The methodology used was the Reading Circles technique by Cosson (2021a), and emphasis was placed on the pedagogical mediation carried out by the Portuguese Language teacher in the reading of the book Matilda e o Clube de Leitura, by Roberta M. R. Trevisan (2022). The results indicate that the pedagogical proposal proved to be effective, allowing students to actively participate in reading and writing their diaries. Thus, reading literary books, combined with the debates and questions provided by the function cards, enriched learning and proved to be valuable for promoting students' cognitive, social, and emotional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cádia Mara Dorneles Carus, Universidade Franciscana

Professora de Língua Portuguesa na rede municipal de Santa Maria, RS. Mestranda da Universidade Franciscana - UFN (Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens - MEHL).

Noemi Boer, Universidade Franciscana

Doutora em Educação Cientifica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); Professora e pesquisadora no programa de Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens - MEHL, da Universidade Franciscana - UFN.

Adriana Claudia Martins

Doutora em Educação e doutora em Letras/Estudos Literários pela Universidade Federal de Santa Maria -UFSM; Professora e pesquisadora nos cursos de Letras e Pedagogia da Universidade Franciscana - UFN.

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 23 jan. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/f. Acesso em: 15 jun. 2023.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Trata sobre as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa em ciências humanas e sociais. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 maio 2016.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.

COSSON, Rildo. Como criar círculos de leitura na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2021a.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2021b.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2022.

GABRIEL, Rosângela; MORAIS, José. A leitura compartilhada na família e na escola. In: FLÔRES, Onici Claro; GABRIEL, Rosângela (orgs). O que precisamos saber sobre aprendizagem da leitura: contribuições interdisciplinares. Santa Maria, RS: Ed. UFSM, 2017.

INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da leitura no Brasil. São Paulo: 2020. Disponível em:https://www.prolivro.org.br/5a-edicao-de-retratos-da-leitura-no-brasil-2/a-pesquisa-5a-edicao/. Acesso em: 13 jun. 2023.

MACHADO, Anna Rachel. Diário de Leituras: a construção de diferentes diálogos em sala de aula. Linha d' Água, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 61-80, 2005. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v0i18p61-80.

OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vygotsky aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo, SP: Scipione, 2010.

PEREIRA, Aline E. Contribuições da prática de leitura compartilhada na infância para o desenvolvimento da literacia e para a criação de leitores. 2021.Tese (Doutorado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade de Santa Cruz do Sul, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/11624/3227. Acesso em: 13 jan. 2024.

PEREIRA, Aline E; GABRIEL, Rosângela; JUSTICE, Laura M. O papel da formulação de questões durante a leitura compartilhada de livros na educação infantil. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 72, n. 3, p. 201-221, set/dez., 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/2175-8026.2019v72n3p201.

TREVISAN, Roberta. M. R. Matilda e o clube de leitura. 2.ed. Frederico Westphalen, RS: Vitrola, 2022.

VYGOTSKI, Lev. Psicologia pedagógica. Tradução do russo e introdução de Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

VYGOTSKI, Lev. Pensamento e Linguagem. Tradução de Jefferson Luiz Camargo. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2024-09-30

How to Cite

Dorneles Carus, C. M., Boer, N., & Martins, A. C. (2024). Reading circles as a pedagogical experience for readers’ formation. Signo, 49(96), 111-121. https://doi.org/10.17058/signo.v49i96.19355

Issue

Section

v. 49, n. 96, 2024 - Práticas de leitura compartilhada de livros na infância e