Perception of shared reading practice: pedagogical project "enhancing reading fluency"
DOI:
https://doi.org/10.17058/signo.v49i96.19381Keywords:
Perception, Practice, Reading fluencyAbstract
We start from the perception of teachers regarding the results obtained through a pedagogical project focused on the development and improvement of reading fluency, led by the resource room teacher at a public school in the municipal network of Porto Feliz, located in the interior of São Paulo. The project focused on 4th and 5th grade students in Elementary School who were experiencing difficulties in reading. The methodology adopted was based on studies of the psycholinguistic model called Double-Path, as well as supported by references from the field of study. Through measurement, a significant progress was observed in reading speed and word decoding ability, including pseudowords and texts. Teachers also noticed changes in students' attitudes, such as increased confidence when reading aloud. The overall perception of the practice of these individual activities fulfilled its objective by noting the significant contribution of the resource room within the school environment to the learning process.
Downloads
References
ANDRADE, Joana F. A Importância do reconto de histórias no desenvolvimento cognitivo de crianças dos 3 anos. Dissertação de Mestrado, Universidade Fernando Pessoa, Porto, 2017. Disponível em: https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/6307/1/DM_Joana%20Fraga
%20Andrade.pdf. Acesso em: 19 de março de 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 02 de abril de 2024.
CAPELLINI, Simone A. Protocolo de avaliação de habilidades cognitivo-linguísticas: livro do profissional e do professor – 1. Ed. Rev. Atual. – Marília: Fundepe, 2012.
COSSON, Rildo. Leitura compartilhada: uma prática de letramento literário. Interdisciplinar, São Cristóvão, UFS, v. 33, jan-jun, p. 13-29, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/14174/10798. Acesso em: 14 set. 2024.
KIM, Dongil; AN, Yeji; SHIN, Hye Yun G.; Lee, Jaeho; Park, Soyoung. A meta-analysis of singlesubject reading intervention studies for struggling readers: using Improvement Rate Difference (IRD). Heliyon, Vol, 6 (11), pp. 1-8, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05024. Acesso em: 17 de março de 2014.
LENT, Robert. Cem bilhões de neurônios: conceitos fundamentais da neurociência. São Paulo: Atheneu, 2001.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2006.
MATOS, Daniel A. S.; JARDILINO, José Rubens L. Os conceitos de concepção, percepção, representação e crença no campo educacional: similaridades, diferenças e implicações para a pesquisa. Revista Educação & Formação. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE), v. 1, n. 3, p. 20-31, set./dez. 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/111/94. Acesso em: 23 de março de 2024.
MINAYO, Maria Cecília S.; SANCHES, Odécio. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 239-262, jul./sep.1993. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/Bgpmz7T7cNv8K9Hg4J9fJDb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 de agosto de 2024.
SILVA, Cátia Sofia Ferreira da Silva. Promoção da fluência de leitura no 3ºano de
escolaridade: avaliação dos resultados de um programa. Dissertação de mestrado da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, 2021.
TORGESEN, Joseph K; WAGNER, Richard K; RASHOTTE, Carol A. BURGESS, Stephen. (1997). Contributions of Phonological Awareness and Rapid Automatic Naming Ability to the Growth of Word-Reading Skills in Second-to Fifth-Grade Children. Scientific Studies of Reading, Vol, 1, pp. 161-185. DOI.10.1207/s1532799xssr0102_4. Acesso em: 20 de março de 2024.
VALLE. Luciana de Luca D. Metodologia da alfabetização. 2. ed. rev., atual. e ampl. Curitiba: Ibpex, 2011.
WANZEK, Jeanne; VAUGHN, Sharon; SCAMMACCA, Nancy; GATLIN, Brandy; WALKER, Melodee A.; CAPIN, Philip (2016). Meta-analyses of the effects of Tier 2 type reading interventions in grades K-3.
Educational Psychology Review, Vol, 28(3), pp. 551-576. DOI.10.1007/s10648-
-9321-7. Acesso em: 20 de março de 2024.
ZIMMERMANN, Leah; REED, Deborah K.; ALOE, Ariel M. (2019). A meta-analysis of non-repetitive reading fluency interventions for students with reading difficulties. Remedial and Special Education, Vol, 42(2), pp. 78-93. DOI.10.1177/0741932519855058. Acesso em: 20 de março de 2024.