Stories in motion: working on social skills through stories and yoga in elementary school
DOI:
https://doi.org/10.17058/signo.v49i96.19573Keywords:
Storytelling, Yoga, Social skills, Oral productionAbstract
The aim of this study was to qualitatively evaluate the interactions and oral productions of an intervention for the acquisition of Social Skills (SS) by students in the 4th year of Primary School I, using storytelling and yoga. This is a descriptive, cross-sectional study of a qualitative nature. Sixteen students aged between 9 and 11 from a municipal school in Rio de Janeiro took part. A 90-minute session was held, combining the story "The Turtle" with yoga asanas, circle discussion and psychoeducation activities. The IRAMUTEQ software was used to analyze the data using the word cloud technique, which allowed for a more general understanding of the results. For a more in-depth investigation, a thematic content analysis was carried out according to Bardin. The words with the highest frequency were: "people", "play", "be", "difficult" and "hand"; while the thematic analysis identified five main categories: Children's Interest, Difficulties Faced at School, Identifying Feelings, Reactions to Difficult Situations and Activity Feedback. The critical analysis shows that interventions based on storytelling and yoga can be effective tools for promoting a safer and more welcoming school environment, improving interpersonal relationships and greater communicability between students. In conclusion, the intervention highlighted the importance of permanent programs to promote HS in schools and their possible contributions to improving children's oral communication.
Downloads
References
Bardin, L. (1997). Análise de conteúdo (3ª ed.). Edições 70.
Bispo, C. C. L., Bispo, L. B., & Oscar Briones Salazar, L. (2020). Inventário dos jogos e brincadeiras: a manifestação da cultura lúdica infantil. Diversitas Journal, 5(1), 500-522. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v5i1-1040
Bolsoni-Silva, A. T., & Loureiro, S. R. (2023). Práticas educativas de professores, comportamento e dificuldades de desempenho acadêmico: comparações de grupos. Psico, 54(1), 1-10. http://dx.doi.org/10.15448/1980-8623.2023.1.38861
Borges, J., & Micol, L. (2016). Corpos comunicantes: rumos do yoga na educação. Simpósio Internacional de Educação e Comunicação - SIMEDUC, (7). https://eventos.set.edu.br/simeduc/article/view/3321
Brasil, Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Brasil, Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania. (2023). Disque 100: 2023 registra aumento de cerca de 50% para violência nas escolas em comparação a 2022. https://www.gov.br/mdh/pt-br/assuntos/noticias/2023/novembro/disque-100-2023-registra-aumento-de-cerca-de-50-para-violencia-nas-escolas-em-comparacao-a-2022
Camargo, B. V., & Justo, A. M. (2021). Tutorial para uso do software IRAMUTEQ (Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires). http://iramuteq.org/documentation/fichiers/Tutorial%20IRaMuTeQ%20em%20portugues_22.11.2021.pdf
Casali-Robalinho, I. G., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2015). Habilidades Sociais como Preditoras de Problemas de Comportamento em escolares. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 31(3), 321-330. http://dx.doi.org/10.1590/0102-37722015032110321330
Correia, C. S., Ferreira, E. P., Soares, B. S., & Bender, D. I. V. (2021). Intervenções psicoeducacionais sobre a dificuldade de aprendizagem de leitura e escrita em crianças. Brazilian Journal of Development, 7(3), 28315-28332. https://doi.org/10.34117/bjdv7n3-514
Costa, E. P. I., & Sá, S. O. (2020). Conflict Mediation at School: Literature Review with webQDA®. In A. P. Costa, L. P. Reis, & A. Moreira (Orgs.), Computer Supported Qualitative Research (p. 114-123). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-31787-4_9
Gomes, G. M. R. B., & Bittar, C. M. L. (2021). Percepções de professores e alunos sobre a violência escolar: um estudo qualitativo. Psicologia Escolar e Educacional, 25, e223900. https://doi.org/10.1590/2175-35392021223900
Del Prette, A. & Del Prette, Z. (2021). Competência Social e Habilidade Social: Manual teórico-prático. 5ª edição, Editora Vozes. (Obra original publicada em 2017)
Del Prette, Z. A. P. & Del Prette, A. (2022). Habilidades sociais e desenvolvimento socioemocional na escola: Manual do professor. 1ª edição, EdUSCar.
Domitrovich, C.E., Greenberg, M.T., Kusche, C.A. & Cortes, R. C. (2004). Twiggle Learns to Do Turtle. In: Domitrovich, C.E., Greenberg, M.T., Kusche, C.A. & Cortes, R. C. Twiggle and his friends. Channing Bete Company, 1-21. https://www.st-augustines.norfolk.sch.uk/wp-content/uploads/2022/10/Twiggle-learns-to-do-turtle.pdf
Fernandes, L. de M., Leme, V. B. R., Elias, L. C. dos S., & Soares, A. B. (2018). Preditores do Desempenho Escolar ao final do Ensino Fundamental: Histórico de Reprovação, Habilidades Sociais e Apoio Social. Trends in Psychology, 2626(1), 1-9. https://doi.org/10.1590/0102.3772e32429
Ferreira, T. C. (2022). Yoga com crianças e contação de histórias: a construção de experiências lúdicas e criativas na educação. [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Estadual Paulista]. https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/102f2cb8-ef4c-48dd-b038-85a99339d7b7/content
Lima, D. S., Pereira, R. A. T., & Francisco, M. V. (2020). As percepções e a atuação de professoras do Ensino Fundamental I diante do bullying escolar. Eccos Revista Científica, (54), e13919. https://doi.org/10.5585/eccos.n54.13919
Miranda, A. C., Bertagna, R. H., & Freitas, L. C. (2019). Fatores que afetam o clima da escola: A visão dos professores. Pro-posições, 30, e20160102. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0102
Pasche, A. D., Vidal, J. L., Schott, F., Barbosa, T. P., & Vasconcellos, S. J. L. (2019). Treinamento de Habilidades Sociais no Contexto Escolar - Um Relato de Experiência. Revista de Psicologia da IMED, 11(2), 166-179. https://dx.doi.org/10.18256/2175-5027.2019.v11i2.2850
Paula, E. O., Batista, L. P. P., & Matos, T. P. P. B. (2020). Crise da educação escolar: reflexões sobre a prática docente em escolas públicas de ensino fundamental em Fortaleza-CE-Brasil. In Anais do VI Congresso Nacional de Educação – CONEDU. Fortaleza-CE: Realize. https://www.editorarealize.com.br/editora/ebooks/conedu/2019/ebook1/PROPOSTA_EV127_MD4_ID7803_14082019165213.pdf
Pineda, M. Á. R., Serrano, M. P. G. L., & Altarejos, A. J. O. (2019). Algunas consideraciones sobre la resolución de los conflictos escolares. Conrado, 15(67), 135-142. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200135&lng=es&tlng=es.
Ristum, M. (2023). Violência na escola, da escola e contra a escola. In: Assis, S. G., Constantini, P., Avanci, J. Q., & Njaine, K. [Orgs]. Impactos da violência na escola: um diálogo com professores. Editora FIOCRUZ. https://doi.org/10.7476/9786557082126.
Sarlas, L. & Amendola, M. (2022). A raiva chegou: o que fazer?. In T. P. Cruz (Coord), Código das emoções, 1ª ed, (pp. 271-280). Literare Books
Simões, E. C., & Cardoso, M. R. A. (2022). Violência contra professores da rede pública e esgotamento profissional. Ciência & Saúde Coletiva, 27, 1039–1048. https://doi.org/10.1590/1413-81232022273.28912020
Simões, B. D., Mizuno, J., & Rossi, F. (2019). Yoga para crianças: um estudo de revisão sistemática da literatura. Revista Cocar, 13(27), 597-618. https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/index/
Soares, A. B., Medeiros, H. C. P., Brito, A. D., Mendes, V. S. A., Santos, J. C. A. da H., Rocha, H. L., & Uhr, F. R. B. (no prelo). Habilidades sociais na literatura infantil: Uma análise a partir das falas dos personagens. Psicologia Escolar e Educacional.
Soares, A. B., Jardim, M. E. M., Medeiros, C. A. C., Alves, P. R. S. S. A., Ribeiro, R., & Vidal, L. V. (2022). Análise de conteúdo: Técnicas e estratégias. In A. B. Soares, M. E. M. Jardim, C. A. C. Medeiros, P. R. S. S. A. Alves, & R. Ribeiro (Orgs.), Metodologia Qualitativa: Técnicas e exemplos de pesquisa, 1ª ed, (pp. 151-168). Appris
Soares, A. B., Santos, J. C. A. H., Rocha, H. L., & Uhr, F. R. B. (2023). As habilidades sociais dos personagens da Turma da Mônica. Educação: Teoria e Prática, [S.l.], 33(66), 01-18. https://doi.org/10.18675/1981-8106.v33.n.66.s15968
Souza, M. H., e Daré, P. K. (2019). Yoga: a filosofia na prática. A percepção, aplicabilidade e instrução dos professores de Yoga no município de Florianópolis sobre os yamas e niyamas. Ânima Educação, 1-21. https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/9675
Souza, M. S., Soares, A. B., & Freitas, C. P. P. (2019). Treinamento de Habilidades Sociais (THS) para alunos em situação de vulnerabilidade social. Revista Psicologia: Teoria e Prática, 21(3), 135-158. http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/11637
Zapata, S. M. C., & Zapata, E. C. (2024). Convivencia escolar: Revisión sistemática. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(32), 497-510. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i32.740
Zonatto, M. & Daré, P. K. (2020). A percepção de alunos do quarto ano do ensino fundamental sobre a prática de Kriya Hatha Yoga e meditação na melhora da atenção. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental/Brazilian Journal of Mental Health, 12(31), 15-39. https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/69697