Stories in motion: working on social skills through stories and yoga in elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v49i96.19573

Keywords:

Storytelling, Yoga, Social skills, Oral production

Abstract

The aim of this study was to qualitatively evaluate the interactions and oral productions of an intervention for the acquisition of Social Skills (SS) by students in the 4th year of Primary School I, using storytelling and yoga. This is a descriptive, cross-sectional study of a qualitative nature. Sixteen students aged between 9 and 11 from a municipal school in Rio de Janeiro took part. A 90-minute session was held, combining the story "The Turtle" with yoga asanas, circle discussion and psychoeducation activities. The IRAMUTEQ software was used to analyze the data using the word cloud technique, which allowed for a more general understanding of the results. For a more in-depth investigation, a thematic content analysis was carried out according to Bardin. The words with the highest frequency were: "people", "play", "be", "difficult" and "hand"; while the thematic analysis identified five main categories: Children's Interest, Difficulties Faced at School, Identifying Feelings, Reactions to Difficult Situations and Activity Feedback. The critical analysis shows that interventions based on storytelling and yoga can be effective tools for promoting a safer and more welcoming school environment, improving interpersonal relationships and greater communicability between students. In conclusion, the intervention highlighted the importance of permanent programs to promote HS in schools and their possible contributions to improving children's oral communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Benevides Soares, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Pós-doutora pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e pela Universidade São Francisco (USF). Doutora e mestra em Psicologia pela Universidade de Paris XI, pós-graduada em Terapia Cognitivo-Comportamental (UniRedentor). Terapeuta  certificada pela Federação Brasileira de Terapias Cognitivas (FBTC), Psicóloga pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora Titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e da Universidade Salgado de Oliveira (UNIVERSO). Pesquisadora 1 do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) e Cientista do Nosso Estado pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ). Pesquisa nas áreas de Habilidades Sociais, especialmente no contexto educativo e no tema relativo à adaptação acadêmica à universidade. (https://labrelacoes.wordpress.com/)

References

Bardin, L. (1997). Análise de conteúdo (3ª ed.). Edições 70.

Bispo, C. C. L., Bispo, L. B., & Oscar Briones Salazar, L. (2020). Inventário dos jogos e brincadeiras: a manifestação da cultura lúdica infantil. Diversitas Journal, 5(1), 500-522. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v5i1-1040

Bolsoni-Silva, A. T., & Loureiro, S. R. (2023). Práticas educativas de professores, comportamento e dificuldades de desempenho acadêmico: comparações de grupos. Psico, 54(1), 1-10. http://dx.doi.org/10.15448/1980-8623.2023.1.38861

Borges, J., & Micol, L. (2016). Corpos comunicantes: rumos do yoga na educação. Simpósio Internacional de Educação e Comunicação - SIMEDUC, (7). https://eventos.set.edu.br/simeduc/article/view/3321

Brasil, Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Brasil, Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania. (2023). Disque 100: 2023 registra aumento de cerca de 50% para violência nas escolas em comparação a 2022. https://www.gov.br/mdh/pt-br/assuntos/noticias/2023/novembro/disque-100-2023-registra-aumento-de-cerca-de-50-para-violencia-nas-escolas-em-comparacao-a-2022

Camargo, B. V., & Justo, A. M. (2021). Tutorial para uso do software IRAMUTEQ (Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires). http://iramuteq.org/documentation/fichiers/Tutorial%20IRaMuTeQ%20em%20portugues_22.11.2021.pdf

Casali-Robalinho, I. G., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2015). Habilidades Sociais como Preditoras de Problemas de Comportamento em escolares. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 31(3), 321-330. http://dx.doi.org/10.1590/0102-37722015032110321330

Correia, C. S., Ferreira, E. P., Soares, B. S., & Bender, D. I. V. (2021). Intervenções psicoeducacionais sobre a dificuldade de aprendizagem de leitura e escrita em crianças. Brazilian Journal of Development, 7(3), 28315-28332. https://doi.org/10.34117/bjdv7n3-514

Costa, E. P. I., & Sá, S. O. (2020). Conflict Mediation at School: Literature Review with webQDA®. In A. P. Costa, L. P. Reis, & A. Moreira (Orgs.), Computer Supported Qualitative Research (p. 114-123). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-31787-4_9

Gomes, G. M. R. B., & Bittar, C. M. L. (2021). Percepções de professores e alunos sobre a violência escolar: um estudo qualitativo. Psicologia Escolar e Educacional, 25, e223900. https://doi.org/10.1590/2175-35392021223900

Del Prette, A. & Del Prette, Z. (2021). Competência Social e Habilidade Social: Manual teórico-prático. 5ª edição, Editora Vozes. (Obra original publicada em 2017)

Del Prette, Z. A. P. & Del Prette, A. (2022). Habilidades sociais e desenvolvimento socioemocional na escola: Manual do professor. 1ª edição, EdUSCar.

Domitrovich, C.E., Greenberg, M.T., Kusche, C.A. & Cortes, R. C. (2004). Twiggle Learns to Do Turtle. In: Domitrovich, C.E., Greenberg, M.T., Kusche, C.A. & Cortes, R. C. Twiggle and his friends. Channing Bete Company, 1-21. https://www.st-augustines.norfolk.sch.uk/wp-content/uploads/2022/10/Twiggle-learns-to-do-turtle.pdf

Fernandes, L. de M., Leme, V. B. R., Elias, L. C. dos S., & Soares, A. B. (2018). Preditores do Desempenho Escolar ao final do Ensino Fundamental: Histórico de Reprovação, Habilidades Sociais e Apoio Social. Trends in Psychology, 2626(1), 1-9. https://doi.org/10.1590/0102.3772e32429

Ferreira, T. C. (2022). Yoga com crianças e contação de histórias: a construção de experiências lúdicas e criativas na educação. [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Estadual Paulista]. https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/102f2cb8-ef4c-48dd-b038-85a99339d7b7/content

Lima, D. S., Pereira, R. A. T., & Francisco, M. V. (2020). As percepções e a atuação de professoras do Ensino Fundamental I diante do bullying escolar. Eccos Revista Científica, (54), e13919. https://doi.org/10.5585/eccos.n54.13919

Miranda, A. C., Bertagna, R. H., & Freitas, L. C. (2019). Fatores que afetam o clima da escola: A visão dos professores. Pro-posições, 30, e20160102. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0102

Pasche, A. D., Vidal, J. L., Schott, F., Barbosa, T. P., & Vasconcellos, S. J. L. (2019). Treinamento de Habilidades Sociais no Contexto Escolar - Um Relato de Experiência. Revista de Psicologia da IMED, 11(2), 166-179. https://dx.doi.org/10.18256/2175-5027.2019.v11i2.2850

Paula, E. O., Batista, L. P. P., & Matos, T. P. P. B. (2020). Crise da educação escolar: reflexões sobre a prática docente em escolas públicas de ensino fundamental em Fortaleza-CE-Brasil. In Anais do VI Congresso Nacional de Educação – CONEDU. Fortaleza-CE: Realize. https://www.editorarealize.com.br/editora/ebooks/conedu/2019/ebook1/PROPOSTA_EV127_MD4_ID7803_14082019165213.pdf

Pineda, M. Á. R., Serrano, M. P. G. L., & Altarejos, A. J. O. (2019). Algunas consideraciones sobre la resolución de los conflictos escolares. Conrado, 15(67), 135-142. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200135&lng=es&tlng=es.

Ristum, M. (2023). Violência na escola, da escola e contra a escola. In: Assis, S. G., Constantini, P., Avanci, J. Q., & Njaine, K. [Orgs]. Impactos da violência na escola: um diálogo com professores. Editora FIOCRUZ. https://doi.org/10.7476/9786557082126.

Sarlas, L. & Amendola, M. (2022). A raiva chegou: o que fazer?. In T. P. Cruz (Coord), Código das emoções, 1ª ed, (pp. 271-280). Literare Books

Simões, E. C., & Cardoso, M. R. A. (2022). Violência contra professores da rede pública e esgotamento profissional. Ciência & Saúde Coletiva, 27, 1039–1048. https://doi.org/10.1590/1413-81232022273.28912020

Simões, B. D., Mizuno, J., & Rossi, F. (2019). Yoga para crianças: um estudo de revisão sistemática da literatura. Revista Cocar, 13(27), 597-618. https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/index/

Soares, A. B., Medeiros, H. C. P., Brito, A. D., Mendes, V. S. A., Santos, J. C. A. da H., Rocha, H. L., & Uhr, F. R. B. (no prelo). Habilidades sociais na literatura infantil: Uma análise a partir das falas dos personagens. Psicologia Escolar e Educacional.

Soares, A. B., Jardim, M. E. M., Medeiros, C. A. C., Alves, P. R. S. S. A., Ribeiro, R., & Vidal, L. V. (2022). Análise de conteúdo: Técnicas e estratégias. In A. B. Soares, M. E. M. Jardim, C. A. C. Medeiros, P. R. S. S. A. Alves, & R. Ribeiro (Orgs.), Metodologia Qualitativa: Técnicas e exemplos de pesquisa, 1ª ed, (pp. 151-168). Appris

Soares, A. B., Santos, J. C. A. H., Rocha, H. L., & Uhr, F. R. B. (2023). As habilidades sociais dos personagens da Turma da Mônica. Educação: Teoria e Prática, [S.l.], 33(66), 01-18. https://doi.org/10.18675/1981-8106.v33.n.66.s15968

Souza, M. H., e Daré, P. K. (2019). Yoga: a filosofia na prática. A percepção, aplicabilidade e instrução dos professores de Yoga no município de Florianópolis sobre os yamas e niyamas. Ânima Educação, 1-21. https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/9675

Souza, M. S., Soares, A. B., & Freitas, C. P. P. (2019). Treinamento de Habilidades Sociais (THS) para alunos em situação de vulnerabilidade social. Revista Psicologia: Teoria e Prática, 21(3), 135-158. http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/11637

Zapata, S. M. C., & Zapata, E. C. (2024). Convivencia escolar: Revisión sistemática. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(32), 497-510. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i32.740

Zonatto, M. & Daré, P. K. (2020). A percepção de alunos do quarto ano do ensino fundamental sobre a prática de Kriya Hatha Yoga e meditação na melhora da atenção. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental/Brazilian Journal of Mental Health, 12(31), 15-39. https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/69697

Published

2024-09-30

How to Cite

Ribeiro, R., & Benevides Soares, A. (2024). Stories in motion: working on social skills through stories and yoga in elementary school. Signo, 49(96), 195-207. https://doi.org/10.17058/signo.v49i96.19573

Issue

Section

v. 49, n. 96, 2024 - Práticas de leitura compartilhada de livros na infância e