Context and Encyclopedic Knowledge and the Construction of Metonymic and Metaphorical Inferences

Authors

  • Mara Sophia Zanotto Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Dieli Vesaro Palma Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v41i70.6915

Keywords:

Context. Frame. Inference. Metaphor. Metonymy.

Abstract

This article is a part of the research project whose main objective consists in investigating on an empirical basis what metaphor actually means to real readers. This empirical research has been carried out with interpretive methodology. Its main method is Group Think-Aloud, which is a dialogical practice experienced by several groups of readers reading the same text, thus constituting a collective case study. In both case studies conducted, there was a complex interaction between metonymical and metaphorical inferences in meaning construction. Through this finding, further questions emerged, which will be focused in this paper: “What is the role played by the contexts evoked and the knowledge activated by readers in constructing metonymic and metaphorical inferences?”; “What is the role played by conceptual metonymy in the process of meaning construction?” In order to answer these questions, data of one group of the second case study were analysed and discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mara Sophia Zanotto, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Possui graduação em Letras Clássicas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1964) e doutorado em Linguística pela Universidade de São Paulo (1976). Atualmente é professora titular do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (LAEL) da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e atua nas seguintes áreas de estudos: metáfora, letramento, metodologia de pesquisa e pragmática. Seus interesses principais de pesquisa são a leitura e interpretação de linguagem figurada e formação de professor como agente de letramento. Organizou em parceria com Lynne Cameron (Open Univ., UK) e Marilda C. Cavalcanti (UNICAMP) o livro ‘Confronting Metaphor in Use: An Applied Linguistic Approach’, que saiu pela John Benjamins, em 2008.

Dieli Vesaro Palma, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, com Estágio Pós-Doutoral em Língua Portuguesa, na Universidade do Porto. Professora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa da PUC-SP.

Published

2016-03-14

How to Cite

Zanotto, M. S., & Palma, D. V. (2016). Context and Encyclopedic Knowledge and the Construction of Metonymic and Metaphorical Inferences. Signo, 41(70), 141-154. https://doi.org/10.17058/signo.v41i70.6915

Issue

Section

vol. 41, nº 70 – Metáfora e metonímia: múltiplos olhares