Sexual organs conceptualization and gender identity: taboo and prejudice

Authors

  • Patrícia Oliveira de Freitas Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ); Secretaria de Estado de Educação (SEEDUC); Centro Unificado Brasileiro de Educação (CBM-UNICBE Centro Universitário)
  • Sandra Pereira Bernardo Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ); Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)
  • Fernanda Carneiro Cavalcanti Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v42i75.9835

Keywords:

Gender identity. Metaphor. Prejudice. Sexual Organs. Tabuism.

Abstract

In a research realized for the masters degree (FREITAS, 2017), there were observed the cognitive processes that underlie the construction of senses of jokes with employment of popular names given to the vulva and to the penis. The data, analysed fundamentally under the lens of Conceptual Metaphor Theory (LAKOFF; JOHNSON, 1980) and Conceptual Integration Theory(FAUCONNIER; TURNER, 2002), demonstrated depreciation in the names given to the vulva in opposition to the names given to the penis. It was verified, based on these data, that the activation of the conventionalized knowledge of the speakers relative to certain parts of the body goes through the linguistic taboo (ULLMANN, 1966; GUÉRIOS, 1979). In this sense, there are ways to circumvent the vocabulary restriction, using comparisons that are predominantly based on vital relations of REPRESENTATION and ANALOGY (FAUCONNIER; TURNER, 2002). In addition, it has been found that, in order to circumvent the morally established vocabulary restriction, are activated conceptual general metaphors from the types PERSON IS OBJECT, (PART OF) HUMAN BODY IS OBJECT, PERSON IS ANIMAL, (PART OF) HUMAN BODY IS ANIMAL AND (PART OF THE BODY OF THE) PERSON IS PLANTA, which allow for more specific conceptual metaphors, such as PENIS IS ERECT AND HARD OBJECT, PENIS IS A CYLINDRICAL AND ERECT OBJECT, PENIS IS AVE, VULVA IS A CURVED OBJECT, VULVA IS BUSH, and VULVA IS RECEPTACLE OF PENIS. It is intended, with this work, to instance the conceptualization of the names given to the vulva under the perspective of the gender construction, taking into consideration the cultural and experiential values underlying these metaphors of thought and consequently, to such designations of depreciatory value.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Oliveira de Freitas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ); Secretaria de Estado de Educação (SEEDUC); Centro Unificado Brasileiro de Educação (CBM-UNICBE Centro Universitário)

Mestre em Linguística pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Especialista em Língua Portuguesa pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professora de Língua Portuguesa da Secretaria de Estado de Educação (SEEDUC). Professora do Centro Unificado Brasileiro de Educação (CBM-UNICBE Centro Universitário). Desenvolve estudo em Linguística Cognitiva com ênfase nas teorias da Mesclagem Conceptual, dos Espaços Mentais e da Metáfora Conceptual.

Sandra Pereira Bernardo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ); Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

Graduada em Letras – Português-Literaturas – pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1990), Mestre em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1995) e Doutora em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002). Professora Associada do Departamento de Estudos da Linguagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e Professora Agregada 2 do Departamento de Letras da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Líder do Núcleo de Estudos Linguagem em Uso e Cognição (NELUC), registrado no Diretório de Pesquisa do CNPq. Desenvolve pesquisa em Linguística Cognitiva, com estudos sobre Mesclagem, Metáfora e Gramática de Construções. Exerce atividade docente nas áreas de Linguística, Língua Portuguesa e Produção Textual. Atua no Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (área de Linguística).

Fernanda Carneiro Cavalcanti, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Graduada em Letras – Português-Francês – pela Pontifícia Universidade do Rio de Janeiro e em Études Françaises pela Université de Nancy II. Mestre em Letras pela Universidade Federal Fluminense. Doutora em Linguística pela Universidade Federal do Ceará com estágio doutoral no Laboratório de Psicologia Experimental do professor Raymond Gibbs da University of California, Santa Cruz. É Professora Adjunta do Departamento de Linguística da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Participa dos seguintes grupos de pesquisa: GELP-COLIN registrado no Diretório de Pesquisa do CNPq e liderado pela professora Ana Cristina Pelosi; do grupo de pesquisa GESTUM registrado no Diretório de Pesquisa do CNPq e liderado pela professora Solange Vereza e do grupo de pesquisa NELUC, registrado no Diretório de Pesquisa do CNPq e liderado pela professora Sandra Bernardo (UERJ). Participa igualmente do projeto internacional MetBib Brazil, coordenado pela professora Ana Cristina Pelosi em parceria com a professora Aneider Iza da Universidad de la Rioja Tem experiência na área da Ciência da Linguagem, com ênfase em Linguística Aplicada e Linguística Cognitiva, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de língua, semântica cognitiva e teoria da metáfora conceptual.

Published

2017-09-11

How to Cite

Freitas, P. O. de, Bernardo, S. P., & Cavalcanti, F. C. (2017). Sexual organs conceptualization and gender identity: taboo and prejudice. Signo, 42(75), 104-112. https://doi.org/10.17058/signo.v42i75.9835

Issue

Section

VIII Conferência Linguística e Cognição