The construction of interdisciplinary research:challenges and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/redes.v25i0.15036

Keywords:

Interdisciplinary Research. Sustainable Territorial Development. Curriculum framework.

Abstract

This paper aims to reflect on the challenges and perspectives related to the first phase of the construction of interdisciplinary research, a discipline of the Postgraduate Program of Sustainable Territorial Development, Federal University of Paraná - Brazil (PPGDTS/UFPR), which aims to diagnose and identify the research problem. This discipline meets the objectives of the Program and aims fundamentally to promote, through interdisciplinary perspective, the dialogue with theoretical and methodological approaches that articulate natural and social sciences and consider the diversity, complexity, local knowledge and different livelihoods in the analysis of reality. The proposed interdisciplinary exercise requires the formation of a new perspective on reality, formed by the dialogue between different areas and forms of knowledge; a look that, open to new possibilities, goes back to the territory and to sustainable development. The objective of the first stage of interdisciplinary research was reached with regard to the territorial diagnosis and the identification / construction of research problems. The collectively constructed observation and diagnostic work allowed each individual student to exercise reflexivity, maturing his or her research object; not obviously in the same territory, but within the theme of Sustainable Territorial Development.

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Author Biographies

Luiz Everson da Silva, Universidade Federal do Paraná

Atua também investigação de impactos antrópicos nos ecossistemas do Litoral do Paraná. É professor do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Territorial Sustentável da UFPR

Marisete Teresinha Hoffmann Horochovski, UFPR

É professora da Universidade Federal do Paraná (Setor Litoral), atuando no curso de graduação em Administração Pública, no Mestrado em Desenvolvimento Territorial Sustentável (PPGDTS/UFPR) e no Mestrado Profissional em Sociologia (Profsocio/UFPR). Pesquisa temas relacionados à sociologia da saúde, envelhecimento e morte e, mais recentemente, políticas públicas.

Marcia Regina Ferreira, UFPR

Doutorado em Ciências pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) em Desenvolvimento Rural Sustentável. Atualmente é professora do Setor de Educação Profissional e Tecnológica (SEPT/UFPR- Curitiba), também é pesquisadora e coordenadora da linha de pesquisa "Políticas Públicas e Sustentabilidade" do Curso de Gestão Pública da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Experiência na área de Gestão em socioeconomia e Educação na complexidade, trabalha com temas como: empreendedorismo, agroecologia, saberes locais, cooperativismo da agricultura familiar, economia social, inovação social, democracia econômica, decolonialidade e gestão pública.

Adriana Lucinda de Oliveira, UFPR

Tem experiência na área de Serviço Social, com ênfase em Políticas Públicas, atuando principalmente nos seguintes temas: trabalho e educação, políticas públicas e conselhos da comunidade

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Published

2020-12-18

How to Cite

da Silva, L. E., Horochovski, M. T. H., Ferreira, M. R., & de Oliveira, A. L. (2020). The construction of interdisciplinary research:challenges and perspectives. Redes , 25, 2477-2493. https://doi.org/10.17058/redes.v25i0.15036