The formation of family agriculture’ class identity, social moviment and formation of class identity: a theoretical articulation between media consumption and participation in the Solidarity Economy Social movement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/redes.v26i0.15747

Keywords:

Family farmer. Social Class. Media Consumption. Solidarity Economy.

Abstract

This article discusses, theoretically, the relationship between the participation of family farmers in the Solidarity Economy social movement and the formation of class identity, as well as the role of the media in the (de) legitimation of identities. The theme of mobilization, through collective action in a social movement, allows us to observe the identification process with the social class more clearly from the interactions with traditional means of communication and new technologies. As a theoretical axis, British and Latin American cultural studies are used, and a combination is made between the sociology of reproduction by Pierre Bourdieu and the communicative mediations of culture, by Jesús-Martín-Barbero: the first, for his contributions to the study social class; the second, for treating the media as a matter of culture and social recognition. In the theoretical argument, it is stated that the movement's critical positioning on the modes of work and consumption in capitalist society tends to result in negotiated interpretations of the hegemonic media's representations about family farming. The role of the Solidarity Economy in the maintenance and economic survival of family farming is not sufficient to allow awareness of the subalternity of the class communed with other fractions of the rural working class. The desire for social and media recognition separates family agriculture from recognition with other workers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Veneza Mayora Ronsini, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA

Professora Titular do Departamento de Ciências da Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria e professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação. Pesquisadora PQ2 do CNPq. Membro do projeto Informação e Tecnologia do Programa Institucional de Internacionalização UFSM/Capes PrInt. Coordenadora do grupo de pesquisa Usos Sociais da Mídia (CNPq).

Mauricio Rebellato, Universidade Federal de Santa Maria

Mestrando em Comunicação no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria. Especialista em Televisão e Convergência Digital. Membro do grupo de pesquisa Usos Sociais da Mídia (CNPq).

References

ABRAMOVAY, Ricardo. Paradigmas do Capitalismo Agrário em questão. São Paulo. Anpocs, Unicamp, Hucitec, 1992. “Uma nova extensão para a agricultura familiar”. In: Seminário Nacional De Assistência Técnica e Extensão Rural. Brasília: Anais, p. 29. 1997.

ASSEBURG, Hans Benno; GAIGER, Luiz Inácio. A Economia Solidária diante das Desigualdades. Revista de Ciências Sociais, v. 50, n. 3, 2007, p. 499-533. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/dados/v50n3/03.pdf> Acesso em 23/08/2020.

BARBIERO, Hellen Paniz. Recepção de Telenovelas, Mediações Sociopolíticas e Gênero. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Comunicação. Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, 2018.

BAUMAN, Z. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

BOURDIEU, Pierre. Distincion. Londres: Routledge & Kegan Paul, 1984.

BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. São Paulo: Editora Brasiliense, 1990.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk; 2007.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

CHALITA, Marie Anne Najm. Agricultura familiar e seus novos vínculos com a prática econômica. Agric. São Paulo, v. 53, n. 2, p. 125-139. São Paulo, 2006.

EDER, Klaus. A nova política de classes. Bauru – SP: Edusc, 2002.

ELIAS, Norbert. Os estabelecidos e os outsiders. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.

ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Cartografias dos estudos culturais – uma versão latino-americana. Belo Horizonte: Autêntica 2010.

ESCOSTEGUY, A. C. D.; SIFUENTES, L.; BIANCHINI, A. Mulheres rurais e seus usos mediados das TICs: tensionamentos e permanências nas relações de gênero. Intercom, v. 40, n. 1, p. 195-211, jan./abr. São Paulo: 2017.

ESCOSTEGUY, Ana Carolina. As tecnologias de comunicação no cotidiano de famílias rurais: (re)configuração de uma ruralidade. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2019.

FÓRUM BRASILEIRO DE ECONOMIA SOLIDÁRIA. Caderno de aprofundamento aos debates. 2007.

FÓRUM BRASILEIRO DE ECONOMIA SOLIDÁRIA. Ousar a solidariedade: partilha de práticas de economia social e solidária no Brasil e no Quebec. Chantier De L’économie sociale. Fundação L’Hermitage, 2008.

FRASER, Nancy. From redistribution to recognition? Dilemmas of justice in ‘post-socialist age’. New left Review, n. 212, p.68-94. 1995.

FROELICH, José Marcos; MARIN, Joel. Juventudes rurais e

desenvolvimento territorial. Santa Maria: UFSM, 2019.

GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 47, p. 333-361, maio-ago. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v16n47/v16n47a05.pdf>. Acesso em 27/08/20.

GRISA, Catia; SCHNEIDER, Sérgio. Três gerações de políticas públicas para a agricultura familiar e formas de interação entre sociedade e estado no Brasil. Revista de Economia e Sociologia Rural, vol. 52. supl.1. Brasília: 2014.

HONNETH, AXEL. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. Trad. Luiz Repa. Ed. 34. São Paulo: 2003.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia: Identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Tradução de Ivone Castilho Benedetti. Bauru, SP: EDUSC, 2001. MOORE, Carlos. Racismo & Sociedade: Novas bases epistemológicas para entender o racismo. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2007

JACKS, Nilda (Coord.). Meios e Audiências III: reconfigurações dos estudos de recepção e consumo midiático no Brasil. Porto Alegre: Sulina, 2017.

LINS DA SILVA, Carlos Eduardo. Muito Além do Jardim Botânico: Um estudo sobre a audiência do Jornal Nacional da Globo entre trabalhadores. São Paulo: Summus Editorial, 1985.

MARÃO, Marco. Juventude camponesa e consumo de mídia na era digital. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Comunicação. Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, 2020.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Tradução de Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1987.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Comunicação e Mediações culturais. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação. 2000.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Tradução de Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2003.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: 3 introduções. Trad. Fernanda Castilho e Maria Immacolata Vassalo de Lopes. V.12 - Nº 1 jan./abr. p. 9-31 . São Paulo: 2018.

MORLEY, David. Medios, modernidad y tecnología. La geografía de lo nuevo. Barcelona, Espanha: Gedisa, 2008.

O FEIRÃO COLONIAL – 25 ANOS. Revista comemorativa dos 25 anos do Feirão Colonial. Editora Palloti. Santa Maria, 2017.

PICOLOTTO, Everton Lazzaretti. As mãos que alimentam a nação: agricultura familiar, sindicalismo e política. Rio de Janeiro: Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, 2011.

RONSINI, Veneza Mayora. Mercadores de Sentido: consumo de mídia e identidades juvenis. Porto Alegre: Sulina, 2007.

RONSINI, Veneza Mayora. A crença no mérito e a desigualdade: a recepção da telenovela do horário nobre. Porto Alegre: Sulina, 2012.

RONSINI, Veneza Mayora. Telenovelas e a questão da finalidade de classe. Matrizes. V. 10 - Nº 2 maio/ago. p. 45-60. São Paulo – Brasil: 2016.

SALATA, André Ricardo. A classe média brasileira: posição social e identidade de classe. 1. ed. - Rio de Janeiro: Letra Capital, 2016.

SCHNEIDER, S. A pluriatividade na agricultura familiar. 2nd ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.

SETTON, Maria da Graça Jacintho. Um novo capital cultural: pré-disposições e disposições à cultura informal nos segmentos com baixa escolaridade. Disponível em <https://www.scielo.br/pdf/es/v26n90/a04v2690.pdf> Educ. Soc., Campinas, vol. 26, n. 90, p. 77-105, Jan./Abr. 2005.

SINGER, Paul. Introdução à Economia Solidária. 1ª Edição. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2002.

SKEGGS, Beverley. Formations of class and gender. Londres, 1997.

SODRÉ, Muniz. A máquina de narciso: Televisão, indivíduo e poder no Brasil. 2. ed. São Paulo: Cortez Editora e Livraria Ltda, 1990.

Published

2021-06-09

How to Cite

Ronsini, V. M., & Rebellato, M. (2021). The formation of family agriculture’ class identity, social moviment and formation of class identity: a theoretical articulation between media consumption and participation in the Solidarity Economy Social movement. Redes , 26. https://doi.org/10.17058/redes.v26i0.15747

Issue

Section

Communication, Culture and Regional Development