Memory (of the future), artificial intelligence, and advertising: 70 years of Volkswagen in Brazil

70 anos da Volkswagen no Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v49i94.18856

Keywords:

Memory, Forgetting, Artificial Intelligence, Advertising, Volkswagen

Abstract

This article presents partial research results currently underway and funded by CNPq, focusing on the theme of future memory within media cultural texts. The empirical subject of investigation is the advertising video "VW 70 years/VW Brazil," produced through Artificial Intelligence technologies and understood as a media cultural text that generates memories. The central question under investigation is: What role does AI play in the construction of memories and forgetfulness materialized in this advertising film, interpreted as a cultural and communicative text? The aim is to comprehend how the creative modes facilitated by AI in VW's advertising construct memory and forms of forgetting, to be consumed within a media, symbolic, affective, and social context. The theoretical and methodological framework incorporates concepts from the Semiotic Theory of Culture originating from Tartu-Moscow, combined with studies from the theoretical field of memory and the Human and Social Sciences. Bibliographic and documentary research methods are employed to gain an understanding of specific AI principles. The expected outcome is to demonstrate that the advertising film constructs memories fraught with ethical-political erasures that promote the instrumentalization of the past and its recollections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mônica Rebecca Ferrari Nunes, Escola Superior de Propaganda e Marketing

Bolsista de Produtividade em Pesquisa — nível 2 (CNPq). Doutora em Comunicação e Semiótica. Docente e pesquisadora do PPGCOM-ESPM

Lucila Machado Campiglia, Escola Superior de Propaganda e Marketing

Mestranda em Comunicação e Práticas de Consumo pelo PPGCOM ESPM/SP, arquiteta pela FAU-USP, arquiteta pela FAU-USP.

Jorge Antonio de Moraes Abrão, Escola Superior de Propaganda e Marketing

Doutorando em Comunicação e Práticas de Consumo pelo ESPM/SP. Mestre em Ciências da Comunicação pela ECA/USP.  Bacharel em Linguística pelo IEL/Unicamp.

References

ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2011.

BEIGELMAN, Giselle. Políticas da imagem: Vigilância e resistência na dadosfera. São Paulo: Ubu Editora, 2021.

BRAHMA. S.I., 1992. (2 min.), color. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=7QKdS1MxhlE. Acesso em: 16 set. 2023.

BRASIL 70 Volkswagen. Direção de Dulcidio Caldeira. Produção de Egisto Betti. Realização de Almapbbdo. 2013. color. (0:48 min) Disponível em: https://youtu.be/QpC8BsyjEC0?si=EbjSLmnLX4dIiQQK. Acesso em: 16 set. 2023.

CHARTE, David, CHARTE, Francisco, GARCÍA Salvador, JESUS, Maria J.del, HERRERA, Francisco. A practical tutorial on autoencoders for nonlinear feature fusion: Taxonomy, models, software and guidelines. IN: Information Fusion. Ithaca: Cornell University. arXiv:1801.01586v1 [cs.LG], v. 44, p. 78-96, 2018. Disponível em: https://arxiv.org/abs/1801.01586. Acesso: 27 set. 2023.

COLOMBO, Fausto. Os arquivos imperfeitos: memória social e cultural eletrônica. São Paulo: Perspectiva, 1986.

CONWAY, Ben. Behind Volkswagen’s Deepfake Daughter Duet, LBB Editorial,14 agosto de 2023. Disponível em https://www.lbbonline.com/news/behind-volkswagens-deepfake-daughter-duet Acesso em 27 set. 2023.

COSTA, R. da. A noção de hábito em Espinosa e Peirce. Cognitio: Revista de Filosofia, v. 17, n. 2, p. 221-236, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/cognitiofilosofia/article/view/31232. Acesso em: 12 set. 2023.

FERREIRA FILHO, R. G. Reflexões teórico-práticas preliminares sobre o uso do ChatGPT como ferramenta criativa na publicidade. Signos do Consumo, v. 15, n. 1, p. e210976, 2023. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v15i1e210976. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/210976. Acesso em: 12 set. 2023.

GIRARDI Júnior, L. (2018). De mediações em mediações: a questão da tecnicidade em Martín-Barbero. MATRIZes, 12(1), 155-172. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/145645. Acesso em 20 set. 2023.

GOL 335. 2021. (1min 55seg.), color. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=DQEIKfl7VhI. Acesso em: 15 set. 2023.

GONDAR, Jô. Quatro proposições sobre memória social. In: GONDAR, Jô; DODEBEI, Vera (Orgs.). O que é memória social. Rio de Janeiro: Contra Capa. Programa de Pós-Graduação em Memória Social da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2005.

GOODFELLOW, Ian, BENGIO, Yoshua, COURVILLE, Aaron. Deep Learning Adaptive Computation and Machine Learning. Cambridge: MIT Press, 2016.

KARRA, Tero, LAINE, Samuli, AITTALA Miika, HELLSTEN, Janne, LEHTINEN, Jaakko, AILA, Timo. Analyzing and Improving the Image Quality of StyleGAN. In: Proceedings of the IEEE/CVF conference on computer vision and pattern recognition. Ithaca: Cornell University: arXiv:1912.04958v2 [cs.CV] 23 Mar 2020. Disponível em: https://arxiv.org/pdf/1912.04958.pdf. Acesso em 27 set. 2023.

KAUFMAN, Dora. Desmistificando a inteligência artificial. São Paulo: Autêntica, 2022.

LOTMAN, Iuri. La semiosfera, vol.1. Madrid: Ediciones Cátedra, S.A., 1996.

NIEMEYER, Katharina. O poder da nostalgia. In: SANTA CRUZ, Lúcia; FERRAZ, Talitha. (Org.) Nostalgias e mídia: no caleidoscópio do tempo. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018.

NUNES, M. R. F. Memória do futuro, explosão, pancronia: a semiótica de Lotman e os estudos da memória e do tempo nas teatralidades juvenis. Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso, v. 14, n. 4, p. Port. 192-210 / Eng. 184, 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/38563. Acesso em 20 set. 2023

PATARANUTAPORN, Pat, DANRY, Valdemar, LEONG, Joanne, PUNPONGSANON, Parinya, NOVY, Dan, MAES, Pattie, SRA, Misha. AI-generated characters for supporting personalized learning and well-being. Nature Machine Intelligence, v. 3, n. 12, 1013-1022 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1038/s42256-021-00417-9 Acesso: 27 set 2023.

ROBIN, Régine. A memória saturada. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2016.

ROCHA, Rose; HOFF, Tânia. Culturas do consumo, corporalidades e urbanidade como tecidos contemporâneos. In: FREITAS, Ricardo. et al. (Orgs). Corpo e consumo nas cidades. V.2. Curitiba: CRV, 2014.

RUSSELL, Stuart, NORVIG, Peter. Inteligência Artificial. Rio de Janeiro: Elsevier Editora, 2013.

SACCHITIELLO, Bárbara. Elis e Volkswagen: como foi feito o comercial que mobilizou as redes sociais? Meio&Mensagem. São Paulo, 05 jul. 2023. Disponível em:https://www.meioemensagem.com.br/comunicacao/elis-regina-volkswagen-comercial. Acesso em: 15 set. 2023.

SAITO, Rita Miuki Shimazaki. O passado que vende o presente: estudo da publicidade que ressuscita os grandes ícones da cultura midiática. 2014. 75 f. TCC (Bacharelado) - Curso de Curso de Comunicação Social, Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2014.

SANTAELLA, Lucia. A inteligência artificial é inteligente? São Paulo: Almedina, 2023a.

SANTAELLA, Lucia. Há como deter a invasão do ChatGPT? Barueri: Estação das Letras e Cores, 2023b.

SILVERSTONE, Roger. Por que estudar a mídia? São Paulo: Loyola, 2011.

TASSELLI, Gustavo. V Diálogos MNEMON: Memória e Mercado - Análise do case Kombi Gerações. São Paulo, 2023. Palestra ministrada no curso de Graduação em Comunicação e Publicidade - Escola Superior de Propaganda e Marketing em 04 set. 2023.

VW70 anos. Realização de Almapbbdo. São Paulo: Boiler Filmes, 2023. (2 min.), color. Disponível em: https://youtu.be/aMl54-kqphE?si=59MBtrEwOmmaZdd9. Acesso em: 15 set. 2023.

Published

2024-01-17

How to Cite

Nunes, M. R. F., Campiglia, L. M., & Abrão, J. A. de M. (2024). Memory (of the future), artificial intelligence, and advertising: 70 years of Volkswagen in Brazil: 70 anos da Volkswagen no Brasil. Signo, 49(94), 158-170. https://doi.org/10.17058/signo.v49i94.18856

Issue

Section

v. 49, n. 94, 2024 - Leitura comparada das mídias